Що таке здоров'я? За енциклопедичним визначенням, це природний стан організму, що характеризується його врівноваженістю із навколишнім середовищем та відсутністю будь-яких хворобливих змін. Здоров'я визначається комплексом біологічних (успадкованих та набутих) та соціальних факторів. В своїй роботі я велику увагу звертаю на успадковані якості, які в процесі навчання активно розвиваю. «Здоров'я - це стан повного фізичного, духовного і соціального добробуту, а не лише відсутність хвороб та фізичних дефектів.» Одначе настільки широке соціологічне визначення здоров'я є дещо суперечливим, оскільки соціальна повноцінність людини не завжди збігається з його біологічним станом. Взагалі, поняття здоров'я є дещо умовним та об'єктивно встановлюється за сукупністю антропометричних, клінічних, біохімічних та фізіологічних показників, що визначаються із урахуванням статевого, вікового факторів, а також кліматичних та географічних умов.
Здоров'я необхідно характеризувати не лише якісно, а й кількісно, оскільки існує поняття про ступінь здоров'я, який визначається шириною адаптаційний (пристосувальних) здатностей організму. Хоча здоров'я являє собою стан, протилежний хворобі, воно може бути пов'язане з різними перехідними станами і не мати чітких меж. Стан здоров'я не виключає наявності в організмі хвороботворного начала, яке ще не проявилося, або суб'єктивних коливань у самопочутті людини. У зв'язку з цими властивостями виникло поняття «практично здорова людина», за якого патологічні зміни, що спостерігаються в організмі, не впливають на працездатність людини і її самопочуття. Разом з тим, відсутність кричущих порушень ще не свідчить про відсутність хворобливого стану, оскільки перенапруження захисно-пристосувальних механізмів, не порушуючи здоров'я, може призвести до розвитку хвороби за впливу на організм надзвичайних подразників. До факторів, що визначають здоров'я дітей, відносяться, тривалість робочого дня та ступінь інтенсивності та умов трудового навантаження, рівень та характер харчування, житлові умови, стан охорони здоров'я у даному регіоні і, що, вкрай важливе - спосіб життя, який обирає для себе кожна людина самостійно. В нашій місцевості, яка постраждала від аварії на ЧАЕС в 1996 році ці фактори впливають неабияк. Однозначного критерію, за яким можна було б судити про стан здоров'я дітей, не існує. Тому ми на уроках фізичної культури намагаємось дати дітям запас знань та навичок для подальшої діяльності, для самостійних занять фізичними вправами.
3 1997 року, коли в школі введено третій урок фізичної культури необхідність дітей в рухливій діяльності була реалізована більше ніж в попередні роки. Навчальний план ми спланували із врахуванням рухових можливостей кожного класу. При плануванні особливо велику увагу привернули вивченню на уроках фізичної культури спортивних ігор. Дуже добре, що вчителю дозволено варіативно відноситись до складання календарних планів. Окремо, в позаурочний час, ми проводимо заняття в спортивній секції з настільного тенісу, легкої атлетики, де діти мають можливість поглиблено вивчити усі тонкощі даних видів спорту.
Не залишили поза увагою і королеву спорту — легку атлетику, яка складає в плані 35 %. На цих уроках ми застосовуємо більш індивідуальний підхід до регулювання фізичних навантажень на організм дитини.
Пріоритетним своїм завданням ми ставимо оздоровлення. Те, що погіршення здоров'я молоді - основного і найпродуктивнішого носія генофонду нації - може призвести до демографічної катастрофи, не може бути піддане сумніву. Екологічна ситуація в Україні склалася так, що дослідники з сумом і розпачем свідчать: навряд чи навіть 5% населення може бути визнане об'єктивно здоровим. Отже, під переважну більшість об'єктивно нездорових підпадає і більша частина молоді. Тому ми завжди розробляємо та пропонуємо дітям приймати участь в розробці комплексів оздоровчих вправ, що особливо подобається учням молодших та середніх класів.
На жаль, освітня система України робить наголос на загальне, масове фізичне виховання, яке сприймається більшістю учнів як невиправдане і необ'єктивне. В результаті фізичне виховання стає ще одним чинником психологічного тиску, що аж ніяк не сприяє здоровому способу життя. Що ж стосується західного досвіду, то там майже скрізь проблема фізичного виховання вирішена за допомогою особистого підходу до учнів, проектування їхнього реального стану здоров'я на комплекс заходів, що мають бути щодо нього вжиті. Отож в своїй роботі ми орієнтуємось не на загальне, масове фізичне виховання, а на кількість та якість знань, які отримують діти, щоб потім з їх допомогою оздоровити свій організм.
Сьогодні не викликає сумніву той факт, що спорт відіграє значну роль у житті сучасної людини. З раннього дитинства і до пізньої старості завдяки спорту людина розвиває свої духовні й тілесні якості. Заняття спортом поліпшує здоров'я і знижує ризик захворювань, зменшує соціальне напруження в суспільстві. Успіхи країни на міжнародній спортивній арені позитивно відбиваються на моральності на цій й міжнародному престижі.
Вітчизняні та зарубіжні фахівці надають важливого значення спорту в школі. Його цінність українські фахівці визначають через стимулюючий вплив на поширення фізичної культури серед різних верств населення. Американські вчені вважають, що спорт позитивно впливає на навчально-виховний процес у школі. Будь-яка організація, в тому числі й школа, потребує єдності (спільності) і відданості всіх її членів. Важливу роль при цьому відіграє спорт. Школярі певної команди ототожнюють себе зі своєю школою і захищають її інтереси. Спортивні змагання викликають ентузіазм і єдність шкільного колективу перед суперником, який представляє іншу школу. Крім того, шкільний спорт виконує функцію соціального контролю. Він займає вільний час учнів, відволікає від непотрібних роздумів і сумнівів. Дозвіл на участь у спортивних змаганнях отримують лише ті, хто не порушує навчальних і спортивних вимог. Тому учні-спортсмени, як правило, дисципліновані і є прикладом для решти, а також краще вчаться. Важлива роль спорту і в тому, що він частково нейтралізує жорстокі форми суперництва між містами, районами і школами. Адже спортивні змагання, регульовані певними правилами гри, — це «символічні, змагання між суперниками».
Протягом року в школі проводяться змагання з настільного тенісу, шашок, шахів та міні-футболу. Учні нашої школи приймають активну участь у районних змаганнях з шашок, шахів та легкої атлетики.
Підсумовуючи вище сказане, можна стверджувати, що основою здорового способу життя дітей є комплексний підхід до викладання фізичної культури в школі, який передбачає поєднання урочної і позаурочної систем навчання.
Зрозуміло, що не всі стануть спортсменами, але закладені основи фізичного загартування стануть основою подальшого здорового способу життя, при постійному його підтриманні.
Перспектива застосування проекту учні ЗОШ можуть стати призерами таких змагань як районна спартакіада школярів обласна спартакіада школярів з футболу волейболу баскетболу легкої атлетики шахів шашок та інших конкурсів.
Здоров'я необхідно характеризувати не лише якісно, а й кількісно, оскільки існує поняття про ступінь здоров'я, який визначається шириною адаптаційний (пристосувальних) здатностей організму. Хоча здоров'я являє собою стан, протилежний хворобі, воно може бути пов'язане з різними перехідними станами і не мати чітких меж. Стан здоров'я не виключає наявності в організмі хвороботворного начала, яке ще не проявилося, або суб'єктивних коливань у самопочутті людини. У зв'язку з цими властивостями виникло поняття «практично здорова людина», за якого патологічні зміни, що спостерігаються в організмі, не впливають на працездатність людини і її самопочуття. Разом з тим, відсутність кричущих порушень ще не свідчить про відсутність хворобливого стану, оскільки перенапруження захисно-пристосувальних механізмів, не порушуючи здоров'я, може призвести до розвитку хвороби за впливу на організм надзвичайних подразників. До факторів, що визначають здоров'я дітей, відносяться, тривалість робочого дня та ступінь інтенсивності та умов трудового навантаження, рівень та характер харчування, житлові умови, стан охорони здоров'я у даному регіоні і, що, вкрай важливе - спосіб життя, який обирає для себе кожна людина самостійно. В нашій місцевості, яка постраждала від аварії на ЧАЕС в 1996 році ці фактори впливають неабияк. Однозначного критерію, за яким можна було б судити про стан здоров'я дітей, не існує. Тому ми на уроках фізичної культури намагаємось дати дітям запас знань та навичок для подальшої діяльності, для самостійних занять фізичними вправами.
3 1997 року, коли в школі введено третій урок фізичної культури необхідність дітей в рухливій діяльності була реалізована більше ніж в попередні роки. Навчальний план ми спланували із врахуванням рухових можливостей кожного класу. При плануванні особливо велику увагу привернули вивченню на уроках фізичної культури спортивних ігор. Дуже добре, що вчителю дозволено варіативно відноситись до складання календарних планів. Окремо, в позаурочний час, ми проводимо заняття в спортивній секції з настільного тенісу, легкої атлетики, де діти мають можливість поглиблено вивчити усі тонкощі даних видів спорту.
Не залишили поза увагою і королеву спорту — легку атлетику, яка складає в плані 35 %. На цих уроках ми застосовуємо більш індивідуальний підхід до регулювання фізичних навантажень на організм дитини.
Пріоритетним своїм завданням ми ставимо оздоровлення. Те, що погіршення здоров'я молоді - основного і найпродуктивнішого носія генофонду нації - може призвести до демографічної катастрофи, не може бути піддане сумніву. Екологічна ситуація в Україні склалася так, що дослідники з сумом і розпачем свідчать: навряд чи навіть 5% населення може бути визнане об'єктивно здоровим. Отже, під переважну більшість об'єктивно нездорових підпадає і більша частина молоді. Тому ми завжди розробляємо та пропонуємо дітям приймати участь в розробці комплексів оздоровчих вправ, що особливо подобається учням молодших та середніх класів.
На жаль, освітня система України робить наголос на загальне, масове фізичне виховання, яке сприймається більшістю учнів як невиправдане і необ'єктивне. В результаті фізичне виховання стає ще одним чинником психологічного тиску, що аж ніяк не сприяє здоровому способу життя. Що ж стосується західного досвіду, то там майже скрізь проблема фізичного виховання вирішена за допомогою особистого підходу до учнів, проектування їхнього реального стану здоров'я на комплекс заходів, що мають бути щодо нього вжиті. Отож в своїй роботі ми орієнтуємось не на загальне, масове фізичне виховання, а на кількість та якість знань, які отримують діти, щоб потім з їх допомогою оздоровити свій організм.
Сьогодні не викликає сумніву той факт, що спорт відіграє значну роль у житті сучасної людини. З раннього дитинства і до пізньої старості завдяки спорту людина розвиває свої духовні й тілесні якості. Заняття спортом поліпшує здоров'я і знижує ризик захворювань, зменшує соціальне напруження в суспільстві. Успіхи країни на міжнародній спортивній арені позитивно відбиваються на моральності на цій й міжнародному престижі.
Вітчизняні та зарубіжні фахівці надають важливого значення спорту в школі. Його цінність українські фахівці визначають через стимулюючий вплив на поширення фізичної культури серед різних верств населення. Американські вчені вважають, що спорт позитивно впливає на навчально-виховний процес у школі. Будь-яка організація, в тому числі й школа, потребує єдності (спільності) і відданості всіх її членів. Важливу роль при цьому відіграє спорт. Школярі певної команди ототожнюють себе зі своєю школою і захищають її інтереси. Спортивні змагання викликають ентузіазм і єдність шкільного колективу перед суперником, який представляє іншу школу. Крім того, шкільний спорт виконує функцію соціального контролю. Він займає вільний час учнів, відволікає від непотрібних роздумів і сумнівів. Дозвіл на участь у спортивних змаганнях отримують лише ті, хто не порушує навчальних і спортивних вимог. Тому учні-спортсмени, як правило, дисципліновані і є прикладом для решти, а також краще вчаться. Важлива роль спорту і в тому, що він частково нейтралізує жорстокі форми суперництва між містами, районами і школами. Адже спортивні змагання, регульовані певними правилами гри, — це «символічні, змагання між суперниками».
Протягом року в школі проводяться змагання з настільного тенісу, шашок, шахів та міні-футболу. Учні нашої школи приймають активну участь у районних змаганнях з шашок, шахів та легкої атлетики.
Підсумовуючи вище сказане, можна стверджувати, що основою здорового способу життя дітей є комплексний підхід до викладання фізичної культури в школі, який передбачає поєднання урочної і позаурочної систем навчання.
Зрозуміло, що не всі стануть спортсменами, але закладені основи фізичного загартування стануть основою подальшого здорового способу життя, при постійному його підтриманні.
Перспектива застосування проекту учні ЗОШ можуть стати призерами таких змагань як районна спартакіада школярів обласна спартакіада школярів з футболу волейболу баскетболу легкої атлетики шахів шашок та інших конкурсів.
Немає коментарів:
Дописати коментар